XX.sz. második fele

Tudományos technicista irányzatok

Neoavantgárd irányzatok összessége, melyek az alkotás folymán a tudomány és technika adta lehetőségeket használja ki.

Keresés

Művészek

Tudományos technicista irányzatokat képviselő művészek

1960-tól

 

an image

 

1960-tól művészeti csoportok új, a festői én érzelmeit, szorongásait, félelmeit kiszűrő művészeti irányzatot alakítanak ki. Ez az irányzat a fény, a színek, és a mozgás olyan vizuális megfogalmazására törekszik, amikor a nézőt bevonja a műalkotások folyamataiba. Először csak sík felületeken, domborműveken, majd plasztikai munkákon kísérlezteztek. Figyelték a fények, színek optikai hatását, mobil, azaz mozgó alkotásokat készítettek, amelyek a néző szeme láttára változnak meg, újabb és újabb formákat közvetítve. A legjelentősebb alkotásokat a GRAV csoport tagjai készítették. Nevüket a Groupe de Recherche d'Art Visuel rövidítéséből kapták. Tagjai a francia származású Francois Morellet, Joel Stein, az argentin Julio Le Parc. A GRAV csoporttal hasonló optikai kísérletekkel foglalkozik az op-art, és a kinetikus művészet is. Az op-art művészeit a szem fizikai működése, a látás és érzékelés folyamata érdekelte. Sík felületen próbálták meg az emberi szem maximális megtéveszthetőségét kihasználva vibráló, színes komozíciókat létrehozni. Ezeket az alkotásokat pontosan szerkesztették, a művész a tudomány racionalizmusát használja fel képei elkészítéséhez.