XX.sz. művészete

Avantgárd művészet

Előőrs, élcsapat. Alkotócsoportok jönnek létre, melyek minden addigi művészeti megfogalmazással szemben állnak.

Keresés

1905-1920

 

an image

August Macke: Nő zöld kabátban (1914)

Az expresszionizmus Németországban leginkább elterjedő művészei irányzat. Mint az elnevezés is mutatja ez az irányzat az expresszivitás, azaz a kifejező erő fontosságát hírdeti. Nem a természetet akarták utánozni, hanem a szubjektív érzelmek megjelenítését tartották fontosnak. Ezért különösen hatott rájuk Van Gogh , Paul Gauguin, és a Nabis csoport művészete. A mozgalom mélyen gyökerezik az általános társadalmi válságban, mely a XX.század első felét sújtja. A színeket, formákat önkényesen felszabadítják, torzítják, vagy fokozzák érzelmeik leghatásosabb kifejezése érdekében. Legfontosabb kifejezőeszközként a vonal szerepe nő meg, melynek egzaltált vezetése hatásos alkotásokat eredményez. 1905-ben Németországban megalakul A Híd csoport, (Die Brücke), melyet Ernst Ludwig Kircher, Erich Heckel, és Emil Nolde alapítanak meg. A Híd az összetartozásukat és jövőbe vetett hitüket szimbolizálta. 1911-ben a német expresszionizmus második vonulataként "A Kék Lovas"csoport (Der Blaue Reiter) jön létre, melynek Franz Marc és Vaszilij Kandinszkij az alapító tagjai. A nemzetközi avantgárd mozgalmakra erőteljesebben ható csoport inkább az élet szépségét igyekezett bemutatni, érzékenyebben, mint a Híd csoport. Felfogásuk azonos volt csoporton belül, és a kezdeti figurális ábrázolásoktól eljutottak az absztrakt formákig.